You are currently viewing Najzdrowsze rodzaje pieczywa

Najzdrowsze rodzaje pieczywa

Chleby, białe, pszeniczne oraz pełnoziarniste, są bardzo różne pod względem właściwości odżywczych. Najzdrowsze rodzaje pieczywa mogą zawierać dużo błonnika, witamin oraz minerałów. Podczas gdy inne pieczywo będzie wytwarzane z rafinowanych ziaren i oferować niewielką wartość odżywczą. Należy zatem zadać pytanie, jakie są najzdrowsze rodzaje pieczywa?

Nie ważne jak bardzo kochasz chleb, niestety nie każdy chleb będzie dla ciebie dobry. Przy tak wielu różnych rodzajach chleba można mieć wiele wątpliwości. Często zastanawiamy się, które rodzaje chleba można zaliczyć do grupy zdrowego odżywiania.

Zdrowe pieczywa

  1. Pełnoziarnisty ( różne ziarna); chleb ten zapewnia, że otrzymasz wszystkie niezbędne składniki odżywcze, które znajdują się w ziarnu pszenicy. Badania wskazują, że spożywanie pełnego ziarna przyczynia się do niższego ryzyka zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe. Dodatkowo błonnik, który znajdujący się w chlebie pełnoziarnistym jest probiotykiem. Karmi on nasze zdrowe bakterie jelitowe. Pełnoziarnisty (ziarna pszenicy); pełne ziarna pszenicy są świetną opcją, ale dobrze jest spożywać również różne ziarna.
    W chlebach pełnoziarnistych należy zwracać uwagę na to, czy nie zostały one „wzbogacone„. Może to oznaczać, że chleb taki nie jest w całości pełnoziarnisty, lecz podległ procesowi syntetycznego dodawania witamin i minerałów. Przepisy odnośnie do oznakowania żywności mogą być tutaj mylące. Występują pewne widełki, które pozwalają producentowi na oznaczenie chleba jako „pełnoziarnisty” pomimo że w rzeczywistości posiada mniejszą ilość pełnych ziaren. Mogą zdarzyć się przypadki, że chleb posiadający np. 52% mąki pełnoziarnistej jest oznaczany jako w całości pełnoziarnisty.
  2. Chleb Ezechiela ( ze skiełkowanego ziarna); jest to odmiana chleba zrobionego z ziarna, które przed wyrwaniem pozostawiono do wyrośnięcia. Skutkiem tego otrzymujemy ciekawy, pożywny produkt. Proces kiełkowania zmienia profil składników odżywczych ziarna. W ten sposób z produktu uwalniają się niektóre aminokwasy, które wcześniej były niedostępne. Ostatecznie powstaje chleb o większej zawartości białka.
  3. Chleb na zakwasie; jest to odmiana pełnoziarnistego chleba na zakwasie. Produkt ten dostarcza organizmowi wiele korzyści zdrowotnych. Posiada on właściwości, które pozwalają twojemu organizmowi lepiej przyswajać witaminy i minerały. Dodatkową zaletą jest jego świetny smak. Sfermentowany chleb jet bardzo zdrowy dla zapewnienia zdrowego układu pokarmowego. Naukowcy z MIT udowodnili, że bakterie występujące podczas fermentacji mogą stymulować i wzmacniać układ odpornościowy. Dodatkowo mogą zmniejszać rozwój nowotworów piersi oraz jelita grubego. Poza tym przyspieszać gojenie się ran skóry. Także posiadają nawet zdolności uwalniania hormonu oksytocyny, który nazywany jest hormonem miłości. Oksytocyna powoduje, że ludzie przyciągają się do siebie, oraz są bardziej ufni w stosunku do siebie. Najlepszym wyborem będzie wybranie pełnoziarnistego chleba na zakwasie. Zapewni on wtedy zalety zarówno chleba pełnoziarnistego, jak i zalety fermentacji, do której można zaliczyć np. obniżenie pH chleba. Należy również dodać, że taki chleb ma mniejszy indeks glikemiczny, powoduje to, że występują mniejsze skoki cukru we krwi.
  4. Chleb żytni; Żyto ma wiele wspólnych cech z przytoczonymi odmianami. Chleb żytni jest dobry dla zdrowia jelit. Przyjmuje się, że ma wolny czas trawienia, oznacza to, że ​​poczujesz się pełny. Chleb żytni powstaje z ziarna zbóż, w których trudno jest oddzielić zarodek i otręby od bielma. Pomimo że chleb taki jest rafinowany, to zachowuje wiele składników odżywczych. Czego nie można powiedzieć o chlebach pszennych oraz i innych chlebach rafinowanych.
  5. Chleb wieloziarnisty; z definicji wynika, że chleb ten posiada więcej niż jeden rodzaj ziarna. Dodać należy, że ten rodzaj może posiadać słabe odżywczo części całego ziarna. Dlatego należy zwrócić uwagę, żeby mąką pełnoziarnista była głównym składnikiem tego pieczywa.
  6. Pitta pełnoziarnista; pieczywo pita może być stosunkowo zdrowe, jednak należy uważać na kaloryczność.
  7. Pieczywo pumpernikiel; chleb ten robiony jest na zakwasie. Dodatkowo stosowane jest w nim całe żyto. Składnik ten zawiera błonnik pokarmowy oraz wysoko cenione naturalne bioaktywne chemikalia. Mogą one przynieść korzyści mikrobiomowi. Badania wykazały, że jedzenie żyta może przyczynić się do zmniejszenia liczby szkodliwych bakterii jelitowych wywołujących stany zapalne. Jego dodatkową zaletą jest niski indeks glikemiczny. Dodatkowo posiada związek określany jako lignamy, który zapobiega rakowi prostaty i piersi.
  8. Chleb pszenny; właściwie jest to chleb biały, niebielony. Daleko mu do chleba pełnoziarnistego.
  9. Bagietka; jest podobno pod względem właściwości do białego chleba. Jednakże mówi się o tym, że posiada mniej konserwantów od typowego białego chleba kanapkowego.

Pieczywo raczej nie polecane

  1. Ciabatta; chleb ten charakteryzuje się dużą zawartością węglowodanów. W jego składnie trudno szukać zdrowotnego dla organizmu błonnika. Ogólnie zawiera on więcej węglowodanów, kalorii oraz sodu w porównaniu z innymi rodzajami chleba.
  2. Biała pitta; ma właściwości chleba białego. Charakteryzuje się za to dużą kalorycznością.
  3. Tortilla z mąki; na ogół typowa tortilla składająca się z mąki pszennej, wody, oleju oraz sali nie jest taka zła. Jednak w rzeczywistości trudno taką dostać w sklepach. Zazwyczaj posiadają wiele konserwantów oraz modyfikatorów, które zwiększają jej przydatność do spożycia. Trochę zdrowsza będzie tortilla kukurydziana, ponieważ nie będzie posiadała glutenu.
  4. Chleb biały kanapkowy; posiada niską zawartość błonnika. Ma wiele konserwantów i innych składników, które są używane tylko do przechowywania chleba. Trudno wymienić wartości odżywczej, które ten chleb zapewnia. Oferuje mało witamin i minerałów. Biały chleb kanapkowy jest wytwarzany z mąki, z której usunięto otręby i zarodki, pozostawiając biały bielmo. Jest to głównie skrobia.

Należy również dodać, że ostatnie badania wykonane przez naukowców z Instytutu Nauki Weizmanna w Izraelu sprawdzających jak organizm zareaguje na białe i pełnoziarniste pieczywo, wykazały zaskakujące wyniki. Okazało się, że nie ma dużych różnic dla zdrowia pomiędzy chlebem białym a pełnoziarnistym. Wnioski dotyczyły tego, że ludzie mogą różnie reagować na te same produkty żywnościowe. Więcej przeczytasz tutaj.